FAQ

Frequently Asked Questions

FAQ

Op deze pagina vindt u de FAQ (Frequently Asked Questions), of te wel de ‘meest gestelde vragen’ aan MWRZ over ambulante begeleiding en psychosociale hulp.

Algemene vragen

Nee. MWRZ is geen crsisdienst of  ‘algemeen maatschappelijk werk’. Algemeen maatschappelijk werk is hulp wat iedere gemeente vrijblijvend aanbiedt als voorliggende voorziening (zoals bijv. SMWO Goes of Maatschappelijk Werk Walcheren). Wanneer de hulpvraag complex is, of meer dan 3 tot 5 begeleidingsgesprekken vergt, dan kan men wellicht spreken van een maatwerkvoorziening. Hiervoor bent u bij MWRZ wél aan het goede adres. Samen inventariseren we uw situatie met uw hulpvragen en vragen we een WMO-indicatie bij de gemeente aan. Wellicht volgt dan het welbekende keukentafelgesprek. Na toekkening van de indicatie kan de begeleiding van start gaan.

Natuurlijk! Ambulante begeleiding en roze hulpverlening zijn twee verschillende pijlers. De ambulante begeleiding van MWRZ is er voor iedereen. Het maakt niet uit wie of wat je bent. Bij MWRZ bestaat het werk voor de helft uit ambulante begeleidingen.

Nee, de diensten die MWRZ levert, worden door de gemeente vergoed. Vaak is er sprake van een maandelijkse eigen bijdrage vanuit het CAK. Voor 2019 is dit €17,50

Zorg in Natura (ZIN). MWRZ is via SWVO en Porthos gecontracteerd met een groot aantal gemeenten in Zeeland. Dit betekent dat MWRZ op basis van een cliëntgebonden indicatie een vergoeding krijgt. De WMO-regeling geldt vanaf 18 jaar.

MWRZ Biedt hulp in de volgende gemeenten:

  • Gemeente Goes (Goes, Kloetinge, Kattendijke, Wolphaartsdijk, ’s-Heer Hendrikskinderen en ’s-Heer Arendskerke).
  • Gemeente Reimerswaal (Yerseke, Kruiningen, Oostdijk, Krabbendijke, Rilland, Bath, Hansweert en Waarde).
  • Gemeente Kapelle (Kapelle, Biezelinge, Wemeldinge en Schore).
  • Gemeente Borsele (’s-Gravenpolder, ’s-Heerenhoek, Heinkenszand, Baarland, Borssele, Driewegen, Ellewoutsdijk, ’s-Heer Abtskerke, Hoedekenskerke, Kwadendamme, Nieuwdorp, Nisse, Oudelande, Ovezande en Lewedorp).
  • Gemeente Tholen (Tholen, Oud-Vossemeer, Poortvliet, Scherpenisse, Sint-Annaland, Sint Maartensdijk, Sint Philipsland en Stavenisse).
  • Gemeente Noord-Beveland (Kamperland, Kortgene, Colijnsplaat, Wissenkerke, Kats en Geersdijk).
  • Gemeente Schouwen-Duiveland (Zierikzee, Burgh-Haamstede, Bruinisse, Nieuwerkerk, Oosterland, Renesse, Brouwershaven, Scharendijke, Kerkwerve, Dreischor, Noordgouwe, Zonnemaire, Ouwerkerk, Sirjansland, Ellemeet, Noordwelle en Serooskerke).
  • Gemeente Veere (Koudekerke, Westkapelle, Oostkapelle, Serooskerke, Veere, Domburg, Aagtekerke, Zoutelande, Meliskerke, Grijpskerke, Vrouwenpolder, Biggekerke en Gapinge).
  • Gemeente Vlissingen (Vlissingen, Oost-Souburg, West-Souburg, en Ritthem).
  • Gemeente Middelburg (Middelburg, Arnemuiden, Nieuw- en Sint Joosland en Sint Laurens).
Voor doorverwijzers/gemeenten

MWRZ is aangesloten bij ‘Registerplein’ (voormalig BAMw). ‘Registerplein’ betreft een kwaliteitsregister voor sociale professionals en is een onafhankelijk kwaliteitskeurmerk. MWRZ staat geregistreerd onder relatienummer 461025318. De sociaal professionals die zijn geregistreerd, moeten verplicht bijscholen, zodat de professionals hun kwaliteit in het werk blijven verbeteren. Denk bijvoorbeeld ook aan een verklaring omtrent gedrag (VOG), een geldig HBO diploma met relevante werkervaring en bij- en nascholing binnen het vakgebied. Het Registerplein ziet toe op deze naleving en borgt op deze wijze de verbetering van kwaliteit.

Op de website van Movisie zijn er diverse gratis trainingen te volgen, waar je ook nog eens accreditatiepunten voor ontvangt! Kijk op www.movisieacademie.nl

Ook is er veel informatie te vinden op de website www.iedereenisanders.nl

Omdat MWRZ een kleine organisatie is, is er geen interne klachtencommissie aanwezig. Uiteraard is MWRZ verplicht om de mogelijkheid aan de cliënt te geven, om een klacht in te dienen. Wanneer u een klacht heeft, is het volgende mogelijk:

  • Als eerste gaat u altijd in gesprek met uw woonbegeleider. Samen bespreekt u de strubbelingen of moeilijkheden van uw huidige traject. Meestal zal dit leiden tot een gezamenlijke oplossing. Indien dit voor u niet het gewenste resultaat geeft, kunt u een volgende stap ondernemen.
  • Een volgende stap is, een klacht indienen bij klachtenportaal Zorg te Enkhuizen. MWRZ is als zorgaanbieder aangesloten bij deze organisatie. Voor meer informatie: http://www.klachtenportaalzorg.nl

MWRZ staat als volwaardig sociaal professional geregistreerd bij ‘Registerplein’ en BPSW. (zie ook “Hoe wordt de kwaliteit van de professional gewaarborgd?”) De BPSW biedt aan cliënten de mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen aan het College van Toezicht, een onafhankelijk tuchtcollege. Voor meer informatie: http://www.bpsw.nl